mandag den 30. april 2018

DIY - Nederdel med læg


Jeg har lavet denne tutorial på en nederdel med læg og masser af swing. Det er både lidt videoer, som viser, hvordan jeg har lavet mønsteret og en gennemgang med billeder af, hvordan nederdelen er syet.
Nu må I huske, at jeg er selvlært i syverden, så mine metoder ikke altid er helt efter bogen.... god fornøjelse....

Sådan laver du dit mønster:

I disse tre små videoer gennemgår jeg, hvordan jeg har tegnet mit mønster. Du kan følge de tre links nedenfor til YouTube for at se videoerne.

Nederdel med læg mønster vol. 1

Nederdel med læg mønster vol. 2

Nederdel med læg mønster vol. 3

Sådan syr du nederdelen:

Nederdelen er ikke svær at sy og kræver ikke meget tid, hvis du er lidt øvet på din symaskine. Nedenfor kan du følge gennemgangen af, hvordan jeg syr nederdelen. Der er sikkert andre metoder så gør det, der virker for dig.

1.
Du skal bruge mønsterpapir, lineal, målebånd, stofsaks, knappenåle, lynlås, vlieseline og fast stof efter eget valg. Det stof, du vælger er afgørende for nederdelens endelige udtryk og fald. Jo kraftigere stof jo mere strut, vil nederdelen få. Hvis du vælger et let / tynd stof, vil nederdelen virke mere flad.



2.
Placer dit mønster til fold og klip 2 mønsterdele - for- og bagstykke.


Overfør alle markeringerne til stoffet. Jeg laver selv et spids hak for at markere midten af et læg og lige hak på de markeringer, som skal trækkes sammen.



3.
Nu skal alle læggene foldes sammen og fastgøres med knappenåle.


Sy en stikling 0,5 cm inde for at holde læggene på plads. Vælg en lang stinglængde på din symaskine.


Vær opmærksom på at starte og slutte et stykke inde på stoffet. Dette giver dig mulighed for nemmere at arbejde med for og bagstykket, når disse skal overlockes og syes sammen.



4.
Overlock eller zigzag siderne og sy nederdelen sammen i den ene side. Husk at bruge dit strygejern flittigt, så bliver dine sømme pæne, hvilket giver det lækreste resultat til sidst.





5.
Så skal der laves en linning. Hvis du som jeg har en rullekniv og patchwork lineal, kan du lave linningen hurtigt uden at have et mønster. Ellers tegner du et mønster, som er 6 cm x livvidden.


Jeg skærer her en linning, som er 6 cm X 80 cm (+sømrum). Der skal bruges 2stk.


Linningen skal have stives af med vlieseline. Denne laver jeg 5 cm X 80 cm men kun en, da det kun er den yderste side af linningen, den skal stryges fast på.




De to dele lægges ret mod ret og syes sammen.


Nu skal der gang i strygejernet igen. Sømmet skal stryges flad og vlieslinen skal stryges fast på den ene side. Jeg bruger også strygejernet til at lave en markering/ fold på 1 cm på den del uden vlieseline. Dette skal bruges senere til at skjule sømmet.



6.
Sæt linningen på nederdelen med knappenåle og sy den fast.


Det er kun den ene siden af linningen med vlieseline, jeg har syet fast.



7.
Nu skal lynlåsen syes i. Placer den på ret mod ret som på billedet og vær opmærksom på at den øverste del af lynlåsen går op til syningen i linningen som på billedet.


Brug en trykfod beregnet til lynlåse til at sy den fast, så du kommer tæt på tænderne.


Det er vigtigt at kanten hvor nederdel og linning er syet sammen vender op mod linningen, når lynlåsen syes i. Grunden er at den skal skjules med den del af linningen vi ikke har syes fast endnu.


Lynlåsen syet i set fra retesiden.


8.
Det andet side skal nu syes sammen op til lynlåsen. Sæt nåle i og start nedefra.


Jeg bruger forsat min trykfod til lynlås for at komme så tæt forbi som muligt.


Sy lidt forbi stiklingen fra lynlåsen så tæt på som muligt.


Sådan ser det færdige resultat ud fra retsiden. Husk selvfølgelig at stryge sine sømme flade.


9.
Nu foldes den øverste del af linningen ned så den skjuler sømmene. Det er her den lille fold er god at have så kanten bliver skjult og pæn. Sæt knappenåle i og sy den fast fra retsiden. Det er vigtigt, at du  hele tiden tjekker under, for at se om du har fat i alle lag stof. Tag nålene ud efterhånden som du syr.


Sy ca. 1- 2 mm fra bunden af linningen fra retsiden som på billedet.


Her er det færdige resultat fra ret og vrangsiden.



10.
Så skal nederdelen lægges op. Jeg har valgt at overlocke bunden inden for at få en pæn kant at arbejde med, men dette er ikke nødvendigt, hvis du som jeg folder bunden to gange.
Jeg folder den op to gange for at skjule kanten, men også for at gøre nederdelen mere stiv i bunden, så den strutter.
 Du kan sagtens overlocke bunden og folde den en gang op. Det er en smagssag.



Sy den fast fra retsiden. Jeg har valgt en bred kant på 3 cm. Jeg vil side der min skal være 2 cm oplæg i bunden.



Nu er din nederdel færdig.
Det er en god ide løbende at prøve din nederdel, for at sikre a den passer i livet/taljen, da den jo er syet i fast stof. På den måde kan du rette den til inden, du får lavet de afsluttende stiklinger.
Jeg var lidt for hurtig, da jeg syede denne så den blev 2 cm for stor. Det må jeg så rette ind igen, men det ville have været nemmere hvis jeg ikke skulle sprætte lidt op igen... Vi må alle læge af vores fejl.

Nederdelen kan også suppleres med en petticoat under, for at give den ekstra strut.




Uden petticoat


Med petticoat



2 kommentarer:

  1. Du er så SKIDE sej!! Tusind tak for yderst lækker DIY :)

    SvarSlet
  2. Mega flot! Hvor er din petticoat fra/har du selv syet den også?😊

    SvarSlet